Web
Analytics
Onze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Bekijk ons privacy statement.

Ik snap het
Slecht nieuws brief Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie
Gemeente Zwijndrecht

Ontdek het unieke logo, de huisstijl en de communicatie campagnes voor Vivera en de Gemeente Zwijndrecht.

Logo | huisstijl | creatieve overheid communicatie | video's

Logo idee: De oudste ontwerper ter wereld? (103 jaar)

Vivera koos voor ons reclamebureau door middel van een bureau-competitie, ookwel een pitch genoemd. Tijdens onze pitch-presentatie vertelden wij dat we de huisstijl wilden ontwerpen samen met iemand van ruim 100 jaar oud. De reacties waren enthousiast, sceptisch en ongelovig. Daarna toonden we deze eenvoudige video.

Video Oudste ontwerper ter wereld (103 jaar) gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie
Logo en Huisstijl Vivera Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie

De uitdaging

Via de WMO heeft iedere gemeente in Nederland drie ondersteunende taken gekregen. In Zwijndrecht zijn deze taken ondergebracht bij Vivera. De taken omvatten zorg, hulp en leven. Gemeente Zwijndrecht vroeg ons haar huisstijl te ontwikkelen. Wij wilden dat de huisstijl inspirerend zou zijn voor de mensen van Vivera, de inwoners van Zwijndrecht en de Nederlandse Rijksoverheid. Het logo moest een verhaal met een betekenis hebben waardoor het belangrijk zou zijn. Mooi of lelijk is dan een kwestie van smaak. Niet belangrijk. Uniek, waardevol en herkenbaar is dat wel.

Boodschap voor 0 tot 100 jaar

Vivera heeft in principe twee kernboodschappen. 
1. Vivera ondersteunt mensen van 0 tot 100 jaar 
2. De Rijksoverheid wil dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig leven.

Zelfs als je 100 jaar bent moet je dus als het even kan alles zelf regelen. Dit kun je makkelijk cynisch opvatten. Dat deden wij niet.

De uitwerking

Wij zochten naar inspiratie in dit gegeven en dachten: "Zou het niet geweldig zijn als de huisstijl van Vivera vormgegeven zou worden door iemand die het leven van 0 tot 100 al lang heeft ervaren? Iemand met recht van spreken. Helder, gezond en volledig zelfstandig. Inspirerend voor iedereen." Wij kregen voor de uitvoering, hulp van een vrouw van meer dan 103 jaar oud...

Wij voerden de ontwikkelde huisstijl door in diverse media:
- Website
- 5.000 magazines over bewegen
- Advertenties o.a. tegen eenzaamheid
- Posters
- Flyers

Handschrift 103-jarige voor logo en Huisstijl Vivera Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie
Magazine en Huisstijl Vivera Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie
Advertentie en Huisstijl Vivera Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie
Website en Huisstijl Vivera Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie

Campagne 

Mantelzorger laat je zien

Vivera Zwijndrecht vroeg ons om een multimediale campagne te ontwikkelen die bewustwording creëert en aandacht vraagt voor mantelzorgers in de gemeente Zwijndrecht, zodat nieuwe mantelzorgers zich kunnen melden bij Vivera. Vivera Zwijndrecht heeft mantelzorgers namelijk graag in beeld om te kunnen helpen. Wij ontwikkelden de regel: "Mantelzorger laat je zien". De visuals zijn luchtig en positief, met een uitnodigende knipoog. Geen leed, maar hulp.

Middelen: Posters, flyers, folders, banners, nieuwsbladen, Facebook campagne, website, online video's

Advertentie en Huisstijl Vivera Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie

Online video | Bouke

De campagne "Mantelzorger laat je zien" is bedoeld om mensen erop te wijzen dat Vivera mantelzorgers kan helpen. Dat kan natuurlijk alleen als deze mantelzorgers in beeld komen bij de gemeente. Inschrijven dus. Veel mensen realiseren zich echter nog niet dat ze mantelzorger zijn. Zorgen voor een ander lijkt vaak zo vanzelfsprekend. Wij mochten drie ervaren mantelzorgers interviewen en filmen. Zij vertellen over het eerste besef en de noodzaak om ook jezelf niet uit het oog te verliezen. De eerste mantelzorger is Bouke. Hij zorgt voor zijn vrouw.

Online video | Ria

In deze tweede video vertelt Ria over haar leven als mantelzorger. Ze heeft drie kinderen met autisme. 

Online video | Johan en Els

Johan en Els vertegenwoordigen de jonge mantelzorgers in onze campagne voor Vivera. Zij zorgen voor hun moeder en zus.

Campagne

Mantelzorger laat je (pas) zien

Deze vervolg-campagne ontwikkelden wij voor Vivera, Gemeente Zwijndrecht. Hij sluit aan bij de campagne "Mantelzorger laat je zien". Deze keer laat de campagne zien dat mantelzorgers hun pas kunnen besteden op verschillende locaties in Zwijndrecht. Des te meer een reden om je te laten zien en je in te schrijven als mantelzorger. De boodschap: "Mantelzorger laat je (pas) zien". 

Communicatiemiddelen: Raamstickers voor de locaties waar de pas te besteden is, displays, Abri-posters, kleine posters, informatiefolders en -flyers, Facebook-visuals en twee aangepaste websites.

Advertentie en Huisstijl Vivera Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie

Creatieve mailing

2 slecht nieuws brieven Gemeente Zwijndrecht

Soms moet je slecht nieuws brengen. In dit geval een brief van de gemeente Zwijndrecht. Wij mochten daar op een creatieve manier aandacht aan besteden want ook de gemeente ging het aan het hart. En dat wilden ze laten weten zonder om de zaken heen te draaien. We ontwikkelden twee mailings voor twee doelgroepen. De mailings bestonden uit de brief van de gemeente met een kaartje erbij... om af te reageren op de brief. Slecht nieuws blijft tenslotte slecht nieuws.

Mailing "Shredder"

Slecht nieuws brief Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie

Mailing "Vliegtuigje"

Slecht nieuws brief Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie
Slecht nieuws brief Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie
Slecht nieuws brief Gemeente Zwijndrecht gemaakt door reclamebureau Doen Communicatie

Bekijk andere projecten.